woensdag 5 juni 2013

Te koop!

Wanneer ik een jaar of 12 ben vraagt de buurman aan mij of ik wat geld wil verdienen. De buurman werkt op de betoncentrale waar ze sierstenen bakken. Sommige stenen zijn licht beschadigd. De buurman mag deze stenen mee nemen zodat ik ze kan verkopen. Eind jaren 70 zijn deze stenen helemaal in. De stenen zijn multifunctioneel toepasbaar voor muurtjes en is een blikvanger in elke tuin.  2 stenen met een plank erover staat erg leuk op je slaapkamer voor de  boeken en snuisterijtjes. Mijn eerste winkeltje. Op een groot stuk karton schrijf ik Te Koop, sierstenen voor Fl. 2,00 per stuk. Met een stuk of 20 stenen zit ik geduldig op de stoep te wachten tot een voorbijganger stopt. Jaren later op de middelbare school zijn corsages van gekleurde panty’s helemaal hip. Met Sinterklaas krijg ik een startpakket met stukken gekleurde panty’s, binddraad, meeldraadjes, stampertjes en een boekje vol voorbeelden.
Ik ga aan de slag en ze worden erg leuk. Door de corsages op te doen naar school maak ik reclame. Mijn tweede winkeltje. Ik ben blij met twee klasgenoten die een corsage willen kopen voor Fl.2,50. Klasgenoot Aly bestelde ook een corsage. Ze heeft wel erg veel noten op haar zang. Het voorbeelden boekje wordt uitvoerig bestudeerd voordat ze weet wat ze wil. Wanneer ik haar de mooie corsage overhandig ben ik erg benieuwd naar haar reactie. In plat Staphorst zegt ze: Ik had soe edacht as ik oe nou disse skelp geef dan kunnen wij geliek oversteken en stoan we kiet. Een foeilelijke schelp met een paar stipjes zilververf her en der er op geknald drukt ze mij in de handen. Overdonderd ben ik. Weg geld. Ik ben niet geschikt voor de handel. Hier in huis is dat wel anders. Jongste is  al weken druk bezig met een winkeltje op zetten. Dat gaat wel even wat anders dan in de jaren ’70. Wekelijks worden er pakjes bezorgd voor de webwinkel. Het kartonnen bord is vervangen door een tweet.
WWW.ILFS.NL
Al meer dan 1500 volgers houden haar dagelijkse tweetjes met leuke hebbedingetjes in de gaten. Ze hoeft niet met een ring of ketting om naar school om reclame te maken. Er staat hier een wit tentje waarin elk artikel een professionele fotoshoot ondergaat voordat het op de site wordt gezet. Niks op de stoep met een tafeltje maar met de laptop op schoot houd ze alles in de gaten. Ondertussen is ze druk aan het Facebooken, twitteren en skypen. Ze ziet hoeveel bezoekers er online zijn, of er een artikel in een winkelmandje wordt gelegd en of ze door surfen naar de kassa en betalen via Ideal. Gaat de koop door of wordt de transactie afgebroken? Jongste haar taak is zorgen voor voorraad, een leuke website en deze vooral goed bijhouden met de nieuwste trends en knallende foto’s. En hopelijk vooral veel naar de post wandelen om de bestellingen weg te brengen. We zijn benieuwd het feest kan beginnen. Later M@rina!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten